Midsommar


Ibland blir jag osäker på människor i min omgivning. Du får ett intryck av en person du träffar för första gången, du uppskattar inte personen för fem öre och vill ha så lite som möjligt att göra med denne. Sen vänder det. Just det var jag med om på självaste midsommarafton.

Han var framfusig, istället för att skaka hand skulle han prompt krama mig, sure big deal tänkte jag. Sen vandrar några av oss iväg för att ta oss ett dopp i det blå. Han beslutar sig för att vara näck. Inga konstigheter, men när jag kliver upp ur vattnet står han med min handduk runt sin kropp.
Jag blir riktigt förbannad eftersom det var min handduk, det var kallt, och jag kände inte den nakna mannen.

Jag fick tillbaka en dyngsur handduk och regnet började falla, så jag gick tillbaka själv medan de andra väntade på skjuts.
Personen i fråga tar kontakt med mig på festen, jag är riktigt vresig och vill absolut att han försvinner så långt ifrån mig som möjligt. Men när vi börjar prata, det är då det blev intressant. Han jobbar med att analysera människor, hans arbetsplats är krig i mellanöstern. Han börjar att analysera mig, han berättar precis hur jag är som person, allt. Och det värsta av allt är att exakt allt han sa stämde. Jag sitter med hakan ner i golvet och funderar hur fan han bar sig åt. Helt plötsligt så ser jag den här mannen som en smart och annorlunda individ, men bara en timma tidigare avskydde jag honom och tyckte att han var pinsam och korkad.
Och de saker han gjorde mot mig under kvällen var endast ett test, för att se hur jag reagerar och lista ut min personlighet berättar han senare.
Han säger skämtsamt "Jag lovar att jag kan berätta hur du fungerar i sängen också". Jag blir självklart nyfiken och ber han lägga fram vad han tror, återigen, bingo. ALLT. 

Människor som kan slå mig med en sådan häpnad är alltid lika underhållande, men samtidigt är det obekvämt. Han känner mig bättre än vad jag själv gör, än vad mina vänner gör. Och han hade pratat med mig i tio sekunder...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0